دسته‌ها
شبکه‌های اجتماعی
تقویم شمسی
تیر ۱۳۹۹
ش ی د س چ پ ج
« شهریور    
 123456
۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳
۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰
۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷
۲۸۲۹۳۰۳۱  
پاد شیراز | سلامت و تندرستی ؛ 10 قانون برای بهتر کردن قدرت مغز- پاد شیراز
10711
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-10711,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-3.10,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

بلاگ

سلامت و تندرستی ؛ ۱۰ قانون برای بهتر کردن قدرت مغز- پاد شیراز

  |   اقتصادی, پزشکی, تجارت, صنعت غذا, علمی, عمومی   |   بدون دیدگاه

قطعا روزانه سه وعده غذایی با میان وعده‌های سالم مصرف می‌کنید، اینکار به بدن شما کمک می کند سطح قند خون را در حالت پایدار و ثابت نگه دارد.

۱۰ قانون برای بهتر کردن قدرت مغز :

 

 

بیایید مغزی قوی بسازیم که در مقابل هرگونه بیماری، از دست دادن حافظه و اختلالات خاص مقاوم است، اگر الان شروع به ساخت حافظه ای قوی و انجام تمرینات آن کرده اید، می توانید از توصیه هایی که به شما خواهیم کرد نهایت استفاده را ببرید. برای اینکه بتوانید مغز قدرتمندی داشته باشید باید رژیم غذایی شما سرشار از مواد مغذی تقویت کننده مغز همچون اسیدهای آمینه ای باشد که در پروتئین‌ و قندهای سالم یافت می‌شود. همچنین باید در رژیم غذایی خود اسیدهای چرب سالم و ترکیبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را قرار دهید.وقتی غذای سالم و مقوی مصرف می کنید، بدن شما این مواد را به ترکیبات تشکیل دهنده‌اش تجزیه می‌کند. مواد مغذی پایه های ساخت مغزی سالم را بنا می کنند.

 

قانون اول؛ به گوشت قرمز و یا لبنیات پر چرب نه بگویید :

 

 

همانطور که می‌دانید گوشت قرمز و محصولات لبنی پرچرب حاوی اسیدهای چرب اشباع شده ای هستند که سطح کلسترول خون را افزایش می‌دهند و تولید پلاک‌های بتا آمیلوئید را در مغز بیشتر می‌کنند. همین امر موجب می‌شود خطر ابتلا به بیماری‌های مغزی همچون آلزایمر افزایش یابد. به همین خاطر باید سعی کنید وعده غذایی حاوی گوشت یا محصولات لبنی پرچرب را محدود نمایید.

در روزهایی که از خوردن گوشت قرمز اجتناب می‌کنید می‌توانید به جای آن ۶۶ اونس گوشت مرغ بدون چربی یا ماهی استفاده نمایید. چند روز از هفته را به خوردن سبزیجات سالم اختصاص دهید. برخی از افراد تلاش می ‌کنند خوردن گوشت قرمز را به حداقل برسانند. اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید پس نیمی از راه را سپری کرده اید. با اینکه خوردن مقادیر اندک گوشت قرمز می‌تواند مفید باشد اما برخی از افراد این غذاها را بیش از حد مورد استفاده قرار می‌دهند و همین امر باعث می‌شود مقدار اسید چرب امگا ۶ در بدن افزایش یابد.

مقادیر اضافی این اسید چرب برای بدن اصلا مفید نیست و می‌تواند باعث ایجاد التهاب شود. برخی از غذاهایی که سرشار از پروتئین‌های قابل هضم و قابل مصرف هستند شامل آووکادو، عدس یا لوبیا، آجیل‌ها، شیر بادام، شیر سویا، جوانه لوبیا و جوانه یونجه است. همچنین زمانی که جوانه لوبیا به صورت خام مصرف می‌شود به لطف آنزیم‌ هایی که در آن وجود دارد می‌تواند پروتئین‌های قابل جذبی وارد بدن کند.

 

قانون دوم؛ ۶۰ ثانیه مغزتان را به واکنش و حرکت وادارید :

 

 

با نوشتن و ریختن احساسات تان بر روی کاغذ، نگذارید افکار منفی در درون شما انباشته شود، نوشتن رویاها، آرزوه ها و یا دغدغه هایتان کمک بسیار زیادی برای آرامش اعصابتان خواهد بود.

 

قانون سوم؛ نان و غلات سبوس دار بیشتر مصرف کنید :

 

 

بدن شما می تواند کربوهیدرات‌ها را به قندهای طبیعی تجزیه کند که مغز برای تامین انرژی خود به آن نیاز دارد. با اینحال باید به خاطر داشته باشید که بدن شما به حجم خاصی از قند نیاز دارد. قندهای تصفیه شده یا غلیظ شده که در نوشابه، بستنی، کیک‌ها، کلوچه‌ها یا سایر غذاهای شکردار یافت می‌شود، قند اضافی را وارد بدن می‌سازد و همین امر موجب می‌شود سطح قند در بدن به سرعت افزایش پیدا کند. در عوض، مغز شما نیاز به انرژی پایدار از کربوهیدرات سالم مانند میوه ها، غلات سبوس دار و حبوبات دارد.

بقولات سرشار از پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها هستند و همین امر موجب می‌شود این مواد انتخاب عالی برای سلامت مغز باشند. منابع بهتر شامل غلات سبوس دار عاری از گلوتن و کربوهیدرات‌هاست. این منابع در برگیرنده برنج قهوه ای، برنج وحشی، آرد بادام، آرد تاپیوکا و کینواست. برنج قهوه ای مواد مغذای بیشتری دارد و گزینه بهتری نسبت به برنج سفید است. این برنج در برگیرنده ویتامین E است و فیبر بالایی در خود دارد. کینوا نیز می‌تواند انتخاب خوبی برای سلامت مغز شما باشد. این ماده پروتئین کاملی است و سرشار از آهن، ویتامین B و فیبر است.

 

قانون چهارم؛ اگر افسردگی یا هر بیماری اعصاب دیگری دارید، از موادی که گلوتن دارند، دوری کنید :

 

افرادی که مبتلا به بیماری‌های روحی هستند معمولا نشانه‌های مشابهی با افراد مبتلا به بیماری سلیاک دارند اما این افراد پاسخ سیستم ایمنی متفاوتی از خود نشان می دهند. همچنین افرادی که بیماری روحی داشتند در مقایسه با گروهی که هیچ بیماری نداشتند پاسخ و واکنش متفاوتی به گلوتن دادند.

 

قانون پنجم؛ سه وعده غذایی سالم و کامل بخورید :

 

 

اطمینان حاصل کنید که روزانه سه وعده غذایی با میان وعده‌های سالم مصرف می‌کنید. اینکار به بدن شما کمک می کند سطح قند خون را در حالت پایدار و ثابت نگه دارد. قند خون یکی از سوخت‌های اصلی مغز محسوب می‌شود و برای بهبود عملکرد آن ضروری است. برای اینکه مغز بتواند از قند خون به درستی استفاده کند باید به صورت ثابت و آرام در خون جریان داشته باشد. این موضوع دقیقا برعکس چیزی است که افراد در وعده های غذایی خود رعایت می‌کنند. بیشتر افراد وعده‌های اصلی را نادیده می گیرند و از قند و شیرینی زیادی استفاده می‌کنند. بهتر است در روز سه وعده غذایی ثابت به همراه چند میان وعده داشته باشید.

 

قانون ششم؛ اسیدهای چرب ترانس، هیدروژنه و غذاهایی که حاوی این اسیدهای چرب هستند را از برنامه غذایی حذف کنید :

 

 

به طور کامل از خوردن مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب ترانس و هیدروژنه خودداری کنید. مطالعات انجام شده نشان می دهد رژیم های غذایی حاوی اسیدهای چرب ترانس باعث می‌شود غشای سلولی مغز قابل نفوذ شود. همین امر به ویروس‌ها اجازه می‌دهد دسترسی بیشتری به مغز داشته باشند، سیگنال‌های مغزی را دچار اختلال کنند، کارکرد و عملکرد سلول‌های مغزی را از بین ببرند و باعث کاهش عملکرد شناختی آن شوند. اگر همه این دلایلی که ذکر کردیم به اندازه کافی برای شما هشدار دهنده نبود باید بدانید که اسیدهای چرب ترانس در غلاف میلین* قرار می‌گیرند. اسیدهای چرب ترانس خطر ابتلا به سکته مغزی را نیز افزایش می‌دهند.

*غلاف میلین یک پوشش محافظتی است که از اعصاب و سلول‌های مغزی مراقبت می‌کند. همین امر موجب تغییر رسانایی الکتریکی اعصاب و سلول‌های مغزی می‌شود و تاثیر منفی بر روی ارتباطات بدن می‌گذارد.

 

قانون هفتم؛ از مصرف قند زیاد پرهیز کنید :

 

 

به هرگونه قند نه بگویید، کلوچه و کیک و یا هرچه که است، اگر چیزی شیرین دلتان می خواهد، این نیاز را با میوه برطرف کنید، سالاد میوه بهترین گزینه است. افسردگی و یا بیماری های روحی و روانی هیچ گونه قندی را بر نمی تابد، پس میوه را به هرچیزی ترجیح دهید.

 

قانون هشتم؛ برای پخت و پز از روغن نارگیل یا روغن زیتون عالی و تازه تصفیه شده استفاده کنید :

 

 

از مصرف روغن های دیگر که مضرات زیادی دارند، دوری کنید. با اینکه روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب اشباع شده است اما تحقیقات و مطالعات انجام شده نشان می‌دهد این اسیدهای چرب در بدن رفتار متفاوتی دارند.

 

قانون نهم؛ حداقل یک دوم پیمانه در روز از بقولات استفاده کنید :

 

 

شما می‌توانید از هر نوع بقولاتی که دوست داشتید استفاده کنید. نخود، لوبیای سیاه، لوبیای قرمز، لوبیا چیتی، عدس و سایر بقولات انتخاب خوبی برای سلامت مغز شما هستند.

 

قانون دهم؛ شیرین کننده های غیر طبیعی، هرگز نباید وارد وعده غذایی شما شوند :

 

 

با تفکر به اینکه نباید در مصرف هیچونه شیرینی جات و شکر افراط کرد، فقط و فقط از شیرین کننده‌های طبیعی استفاده کنید.

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه